فوايد روغن بادام براي پوست، مو و قلب!

روغن بادام شيرين ( Sweet almond oil ) :

خريد روغن بادام در اصل در خاورميانه پرورش داده مي شد. اما امروزه، كاليفرنيا بزرگترين توليدكننده بادام در جهان است. مغز بادام بسته به نوع درخت خود، ممكن است شيرين يا تلخ باشد. بادام شيرين از نوعي درخت بادام با گلهاي سفيد رنگ حاصل مي شود كه حاوي مواد شيميايي سمي نيست. روغن بادام شيرين از دانه خشك آن استخراج مي شود كه حدودا 50 درصد اين دانه حاوي روغن است.

فروش روغن بادام شيرين - دكاموند شيمي

بادام سرشار از چربي‌هاي مفيد، فيبر، فيتوكميكال‌ها، ويتامين‌ها و مواد معدني است. حدود نيمي از وزن بادام خشك روغن است. براي تهيه روغن بادام شيرين، بادام رسيده را تحت فشار با حداقل حرارت مورد نياز قرار مي‌دهند تا عصاره آن را بگيرند. معمولا روغن بادام را توسط حرارت و گاه مواد شيميايي تصفيه مي‌كنند؛ در حالي كه روغن بادام تصفيه شده تحمل حرارت بيشتري نسبت به روغن بادام تصفيه نشده دارد، اما ممكن است ارزش غذايي كمتري داشته باشد. روغن بادام شيرين با روغن بادام تلخ تفاوت دارد. روغن بادام تلخ را از نوع ديگري از بادام تهيه مي‌كنند و بايد تصفيه شود تا سموم طبيعي پوسته بادام موجود در آن خارج شود. اگر دوست داريد بدانيد خواص روغن بادام شيرين براي پوست، مو و قلب شما چيست، اين مطلب را حتما بخوانيد.

خواص روغن بادام شيرين

روغن بادام شيرين سرشار از ويتامين E است و بهترين منبع منيزيوم، پتاسيوم و مس است. همچنين سرشار از آنتي‌اكسيدان است و خواص ضد التهاب و تقويت كننده سيستم ايمني بدن دارد. داراي امگا ۳ است و مي‌تواند به بدن شما كمك كند تا ميزان كلسترول مفيد را بالا نگه‌دارد و عملكرد حافظه را تقويت كند. علاوه بر اين مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و سرطان را كاهش دهد.

خواص روغن بادام شيرين براي پوست

 

روغن بادام قرن‌هاست كه براي نرمي پوست و بهبود زخم‌ها و بريدگي‌هاي سطحي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در هند و چين باستان براي درمان مشكلات پوستي مثل اگزما و پسوزيازيس از آن استفاده مي‌كردند. اما روغن بادام علاوه بر نرم كردن پوست توانايي بهبود و همسان كردن رنگ پوست را هم دارد. اين روغن يك امولوسيون فوق‌العاده است كه به آب‌رساني پوست كمك مي‌كند و رطوبت از دست رفته را به آن برمي‌گرداند. به علت وجود ويتامين A و خواص آنتي‌باكتريال اين روغن توانايي درمان آكنه و جوش را هم دارد. حجم بالاي ويتامين E موجود در آن به درمان آفتاب‌ سوختگي كمك مي‌كند، علائم پيري را كاهش مي‌دهد و جاي زخم را كم‌رنگ مي‌كند.

 

خواص روغن بادام شيرين براي مو

 

پوست شما تنها عضوي نيست كه مي‌‌تواند از خواص روغن بادام بهره‌مند شود. اين روغن مغذي مي‌تواند موهاي شما را قوي‌تر و نرم‌تر كند و چون سرشار از ويتامين B7 يا بيوتين است سلامت موها و ناخن‌ها را تامين مي‌كند. همچنين از موها در برابر اشعه‌هاي مضر خورشيد محافظت مي‌كند چراكه به طور طبيعي  داراي SPF 5 است.

شما مي‌توانيد از روغن بادام شيرين براي مراقبت از پوست سر استفاده كنيد. همانطور كه گفته شد اين روغن خواص آنتي‌باكتريال و ضدقارچ دارد و با متعادل كردن باكتري‌ها و قارچ‌ها از شوره سر جلوگيري مي‌كند كه عارضه بسيار شايع و رايجي است. از آن‌جايي كه اين روغن بافت بسيار سبكي دارد به راحتي جذب پوست مي‌شود و پوست سر را مرطوب و آب‌رساني كرده و فوليكول‌هاي مو را تميز مي‌كند. يكي از ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد اين روغن خاصيت ضد وزي مو است كه در كنار از بين بردن وز مو، موهاي آسيب‌ديده را درمان مي‌كند؛ فقط كافيست كمي از روغن را با دست‌ به قسمت‌هاي پايين مو ماساژ دهيد و اين كا را هميشه قبل از خشك كردن مو انجام دهيد تا رطوبت از دست رفته مو را به مرور به آن برگردانيد.

آيا مي‌توان با روغن بادام آشپزي كرد؟

 

قطعا قلب شما بابت مصرف روغن بادام از شما تشكر خواهد كرد چرا كه سرشار از اسيدهاي چرب اشباع نشده، با قابليت كنترل ميزان «كلسترول خوب»، در كنار كاهش «كلسترول بد» است. روغن بادام شيرين به علت ميزان زياد آنتي‌اكسيدان مي‌تواند خطر بيماري‌هاي قلبي و عروقي را كاهش دهد و از طريق عروق، خود را به هرگونه التهاب در بدن برساند و التهابات را كاهش دهد.

اين روغن به سرعت مي‌‌سوزد پس هنگان آشپزي با روغن بادام شيرين به ياد داشته باشيد كه روغن‌هاي تصفيه نشده نبايد در معرض حرارت زياد قرار گيرند تا ارزش مواد مغذي موجود در آن‌ها از بين نرود. بهترين نوع مصرف خوراكي روغن بادام استفاده از آن در سالاد، آشپزي با دماي پايين يا بعد از پخت غذا است. مي‌توانيد از اين روغن براي تزيين و خوش‌طعم كردن غذا استفاده كنيد.

 

 

لينك منبع: دكاموند شيمي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.