10 عادت افراد شاد

گشاده‌رويي

۱۱. گشاده‌رو هستند و قضاوت نمي‌كنند

تعارض بين دو نفر، تنها منجر به احساسات منفي خواهد شد و به همين دليل است كه افراد شاد تلاش مي‌كنند ذهن خود را باز نگه دارند. با چنين رويكردي، آن‌ها ممكن است با نظرات شخص ديگري موافق نباشند، اما نه آن‌ها را قضاوت مي‌كنند و نه نظرات آن‌ها را يك حمله‌ي شخصي تلقي مي‌كنند. از طرف ديگر، اگر ذهن بسته‌اي داريد، ممكن است متوجه شويد كه تعارض، يكي از ويژگي‌هاي فعلي در زندگي شما است. احساسات منفي ناشي از اين امر، شادي و لذت را سركوب مي‌كند و مانع بارور شدن آن‌ها مي‌شود. بهتر است به خاطر داشته باشيد كه تقريباً هميشه، هيچ غلط و درست مطلقي وجود ندارد و افكار و نظرات ديگران مانع از لذت بردن از حضور آن‌ها و يا حتي دوست داشتن آن‌ها نمي‌شود.

۱۲. افراد شاد تمرين مي‌كنند كه اشتباهات ديگران را ببخشند

در حالي كه ممكن است (همان‌طور كه در بالا گفتيم)، نظرات متفاوت باشند، اما مواقعي وجود دارد كه شخص ديگري عمداً يا تصادفي به شما آسيب مي‌رساند. اغلب اين اوقات، اين اشتباهات تبديل به كدورت شده و احساسات منفي شما نسبت به آن‌ها تشديد شده و گسترش مي‌يابد. اين احساسات مي‌توانند ديدگاه شما را به سمت بدتر شدن سوق دهند و ظرفيت وجودي شما را براي دوست داشتن ديگران كم كنند. به خاطر خود و اطرافيانتان بهتر است كه سعي كنيد شخص مقابل را ببخشيد و درك كنيد كه كاري كه او با شما كرده است، لزوما شخصيت او يا شما را تعريف نمي‌كند. بخشش، يك فرآيند التيام‌بخش است كه مي‌تواند زمان‌بر باشد، اما هر تلاشي كه براي آن انجام دهيد بازخوردهاي مفيد فراواني براي خود شما خواهد داشت.

۱۳. سعي نمي‌كنند همه را راضي كنند

ما موجوداتي با زمان و انرژي محدود هستيم و گاهي اوقات، وقتي مي‌خواهيم همهي طرف‌هاي حاضر در زندگي خود را راضي كنيم، اين را فراموش مي‌كنيم! همه چيز بودن براي همه، يك كار بي‌نتيجه در زندگي است و معمولاً منجر به خستگي، سرخوردگي و احساس شكست مي‌شود. در عوض، افراد شاد، اهميت نه گفتن در برخي مواقع را درك مي‌كنند.

مهم نيست يك نفر چقدر به شما تكيه كرده است، اين وظيفه‌ي شما نيست كه بار اين مسئوليت را بر دوش بگيريد. تنها زماني كه فكر مي‌كنيد مي‌توايند به ديگران كمك كنيد اين كار را انجام دهيد؛ نه مواقعي كه ديگران از شما درخواست كمك مي‌كنند و احساس مي‌كنيد مجبور به انجام اين كار هستيد. به همين ترتيب، شما نبايد احساس كنيد كه براي تحقق خواسته‌هاي ديگران، خودتان را تغيير مي‌دهيد. هرچقدر هم كه در اين باره تلاش كنيد، اگر با خودتان صادق نباشيد، دير يا زود حقيقت براي همه آشكار مي‌­شود. بنابراين صرف انرژي براي انجام اين كار، چه فايده‌اي دارد؟!

۱۴. افراد شاد، موفقيت ديگران را جشن مي­‌گيرند

وقتي مي‌بينيد شخص ديگري موفق مي‌شود، مي‌توانيد از او متنفر باشيد يا به او تبريك بگوييد. دومي مسيري است كه يك فرد شاد هر بار انتخاب مي­‌كند. وقتي دستاوردهاي يك دوست يا حتي كسي كه او را به خوبي نمي‌شناسيد را جشن مي‌گيريد، در حال مثبت‌انديشي هستيد. در مقابل حسادت به موفقيت آن‌ها، تنها باعث كم‌ارزش شدن عقيده‌ي شما و يا خود شما خواهد شد و احساسات بدي نسبت به فرد مقابل ايجاد مي‌كند. اين امر هم به موضوع مقايسه با ديگران بازمي گردد و به اين نتيجه مي‌رسيم كه شادي شما با شادي ديگران كاهش نمي‌يابد و در حقيقت، عكس اين امر صادق است. وقتي افراد در زندگي شما شاد باشند، شما نيز شادي بيشتري خواهيد يافت.

۱۵. آن‌ها در يك چيز بد هم به دنبال جنبه‌هاي خوب و مثبت هستند


هيچ زندگي‌اي خالي از فراز و نشيب نيست، اما وقتي روزهاي بد فرا مي‌رسد شخصي كه مي‌تواند در چنين موقعيتي به دنبال خوبي‌ها باشد و آن را بيابد، كسي است كه از همه راحت‌تر و خوشحال‌تر خواهد بود. بنابراين در حالي كه ممكن است نااميد شدن بسيار آسان باشد و يا واكنش‌هاي منفي ديگري نسبت به اتفاقي كه افتاده است داشته باشيد، اگر بتوانيد چيزهاي خوب را در دل همين اوضاع كشف كنيد، مي‌توانيد سريع‌تر با وجود شرايط پيش آمده به آرامش برسيد.

۱۶. افراد شاد، هنگام بروز مشكلات، از مواجه شدن با آن‌ها اجتناب نمي‌كنند

وقتي كه زندگي، مساله يا اتفاق ناخواسته‌اي را پيش روي ما قرار مي‌دهد، لذت زودگذري در اجتناب از آن يا درگير نشدن با حواشي موضوع وجود دارد. تعداد بسيار كمي از مسائل، بدون هيچ‌گونه اقدامي از سوي شما برطرف مي‌شوند و وقتي شما از انجام اقدام لازم امتناع مي‌كنيد، ابرهاي منفي‌نگري همراه شما باقي خواهند ماند. يك فرد شاد، با عزم و اراده با مشكل خود روبرو مي‌شود تا براي آن راه‌حلي پيدا كند، چون مي‌داند كه به محض برخورد با آن، وزن مساله برداشته مي‌شود و شادي، بار ديگر به وجود مي‌آيد.

۱۷. از تغييرات طبيعي نمي‌ترسند يا در برابر آن‌ها مقاومت نمي‌كنند

ما به عنوان يك انسان، هويت ثابت نداريم بلكه هميشه از نظر ويژگي‌هاي جسمي، ذهني و روحي، در حال تكامل هستيم. اگر سعي كنيد در برابر اين تغييرات مقاومت كنيد يا با ترس از آن زندگي كنيد، شادي شما خفه مي‌شود. اما اگر مثل افراد شاد، اين فرايند طبيعي را بپذيريد و حتي از آن استقبال كنيد، آنگاه خود را از يك اضطراب اساسي ناشي از عدم اطمينان به آينده، رها مي‌كنيد. چيزي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه حتي زماني كه تغيير بد به نظر مي‌رسد، اغلب خوب است و فقط بد به نظر مي‌رسد، چون براي شما ناآشنا است.

۱۸. اين افراد در چيزهاي كوچك هم شگفتي را پيدا مي‌كنند


زندگي براي بسياري ممكن است عادي به نظر برسد، چون ماهيت نسبتا تكراري زندگي روزمره، زمان و ذهن ما را پر كرده است. با اين حال، اگر كمي دقيق‌تر نگاه كنيد، با لحظات و چيزهايي روبرو مي‌شويد كه مي‌تواند هر فردي را لبريز از احساس شگفتي و حيرت كند. ايجاد عادتي كه به موجب آن به طور فعال به دنبال اين چيزهاي كوچك باشيد، چيزي است كه به طور طبيعي براي افراد شاد به وجود مي‌آيد.

۱۹. به نشانه‌هايي كه مي‌گويند سرعت خود را كاهش دهند، توجه مي‌كنند

گاهي اوقات همه‌ي ما كمي بيشتر از آنچه كه بايد انجام دهيم، به عهده مي‌گيريم و معمولاً اين احساس وجود دارد كه از تلاش براي برآوردن همه‌ي تعهدات خود احساس ترس كنيم. در حالي كه برخي از مردم سعي مي‌كنند استقامت كنند و تا پايان مبارزه كنند، يك فرد شاد بدن و ذهن خود را زير نظر دارد و به آنچه مي‌گويد گوش مي‌دهد.

اگر علائم به آن‌ها بگويد كه خطر فرسودگي شغلي در پيش است، آن‌ها به اين نشانه‌ها توجه كرده و تعهدات خود را كاهش مي‌دهند و تعادل را در زندگي خود پيدا خواهند كرد. يكي از راه‌هاي افراد شاد اين است كه درخواست كمك كنند و همان‌طور كه در بالا صحبت كرديم، اين نشانه‌اي از قدرت ذهني است. با اين حال‌، آنچه آن‌ها انجام نمي‌دهند، ناديده گرفتن علائم كار بيش از حد است، چون اين امر به ندرت باعث بهبود سلامت روان مي‌شود.

۲۰. آن‌ها صبور هستند


«چيزهاي خوب نصيب كساني مي‌شود كه صبر مي‌كنند.» اين بيان ديگري از يك ضرب‌المثل قديمي انگليسي است كه به طرزي عالي توسط شركت «هينز» براي تبليغ سس گوجه‌فرنگي استفاده شد، اما قطعا حقيقتي در آن وجود دارد. صبور بودن چيزي است كه مي‌تواند اثر قابل‌توجهي بر لذت و شادي شما از يك مورد يا رويداد داشته باشد.

رضايت ديرهنگام، يكي از تجسمات اين فرضيه است و پژوهش‌هاي علمي فراواني براي حمايت از اين ادعاها وجود دارد. اين پژوهش‌ها نشان مي‌دهند كه صبر و شكيبايي با كنار گذاشتن بردهاي كوچك‌تر فعلي براي چشم‌انداز پيروزي‌هاي بزرگ‌تر، با بسياري از نتايج مثبت جسمي و رواني مرتبط است. اين به آن معنا نيست كه چيزهاي خوب هميشه براي كساني خواهد بود كه فقط منتظر اتفاق افتادن آن‌ها هستند، بلكه بيشتر اوقات چيزهاي خوب به سراغ كساني مي‌آيند كه پايه و اساس و برنامه‌ريزي خاصي را دنبال مي‌كنند. هنگامي كه آن‌ها پاداش اين كار را مي‌گيرند، حتي شادي بيشتري نسبت به كساني كه پاداش يكساني را بدون انجام كار معادل دريافت مي‌كنند، تجربه خواهند كرد.

 

شورت لينك: yun.ir/inb76a

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.