۲۲ كاربرد جوش شيرين كه شما را شگفت‌زده خواهند كرد

بعضي از تركيبات، خواص و كاربردهاي شگفت انگيزي دارند كه اگر از آن‌ها مطلع باشيم مي‌توانيم با صرف هزينه‌ي كمتر، بسياري از مشكلات كوچك را حل كنيم. جوش شيرين يكي از همين تركيبات بسيار مفيد و كاربردي است‌.

جوش شيرين يا سديم بي‌كربنات كاربردهاي زيادي در كيك‌پزي دارد، چون خواص تخميري دارد و از طريق توليد كربن دي اكسيد، سبب پف كردن خمير مي‌شود. اما اين تركيب به غير از كيك‌پزي، در خانه‌‌داري هم كاربردهاي زيادي دارد؛ همچنين براي سلامتي مفيد است‌‌. در اين مقاله به بررسي ۲۲ كاربرد شگفت انگيز جوش شيرين مي‌پردازيم. 

۱. درمان سوزش سر دل

سوزش سر دل كه به آن رفلاكس اسيد معده هم مي‌گويند، يك احساس سوزش دردناك و آزاردهنده است كه در قسمت فوقاني معده رخ مي‌دهد و مي‌تواند تا گلو گسترش پيدا كند.

معمولا علت سوزش سر دل، بازگشت محتويات معده به داخل مري است. بعضي از دلايل سوزش سر معده عبارتند از: پرخوري، استرس و خوردن غذاهاي چرب يا تند.

جوش شيرين از طريق خنثي كردن اسيد معده، به بهبود سوزش سر دل كمك مي‌كند. اگر به سوزش سر دل مبتلا هستيد، يك قاشق چاي‌خوري از اين تركيب مفيد را در يك ليوان آب يخ حل كنيد و آن را آرام آرام بنوشيد. البته اين روش درماني با برخي عوارض همراه است؛ از جمله:

  • اين تركيب سديم خيلي زيادي دارد‌.
  • استفاده‌ي طولاني مدت از اين تركيب مي‌تواند منجر به بالاتر رفتن اسيديته‌ي خون از سطح نرمال (الكالوزيس متابوليك) و مشكلات قلبي شود.
  • در اينكه همه‌ي افراد مبتلا به سوزش سر دل اسيد معده‌ي بالايي دارند، مناقشاتي وجود دارد.

۲‌. شوينده‌ي دهان

وجود شوينده‌ي دهان در روتين بهداشت دهان و دندان ضروري است. شوينده‌ي دهان به گوشه‌هاي دهان و شكاف‌هاي ميان دندان‌ها، لثه و زبان (كه ممكن است هنگام مسواك زدن تميز نشده باشند‌) نفوذ و آن‌ها را تميز مي‌كند.

بسياري از افراد از جوش شيرين به عنوان جايگزيني براي شوينده‌ي دهان استفاده مي‌كنند. بعضي از مطالعات نشان داده‌اند كه اين تركيب خواص ضدباكتري و ضدميكروبي دارد و مي‌تواند به خوشبو شدن دهان كمك كند.

استفاده از اين تركيب مفيد به عنوان شوينده آسان است. نصف قاشق چاي‌خوري از آن را به نصف ليوان آب گرم اضافه كنيد و حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانيه در دهان‌تان بچرخانيد؛ سپس آن را از دهان خارج كنيد.

۳. آفت دهان

آفت دهان يك زخم كوچك و دردناك است كه مي‌تواند داخل دهان شكل بگيرد. برخلاف تبخال، آفت روي لب شكل نمي‌گيرد و مسري نيست.

اگرچه به مدارك بيشتري نياز است، اما بعضي تحقيقات به اين نتيجه رسيده‌اند كه استفاده از جوش شيرين به عنوان شوينده‌ي دهان، براي تسكين درد ناشي از آفت دهان عالي است.

براي استفاده از اين تركيب مفيد براي تسكين آفت دهان، همان دستوري كه قبل‌تر ذكر كرديم را انجام دهيد. دهان‌تان را روزي يك بار با آن محلول بشوييد تا آفت دهان‌تان بهبود يابد‌.

۴. سفيد شدن دندان‌‌ها

جوش شيرين يك ماده‌ي معروف براي سفيد كردن دندان‌ها است. بسياري از افراد به اين نتيجه رسيده‌اند كه خمير دندان‌هاي حاوي اين تركيب در سفيد كردن دندان‌ها موثرتر از خميردندان‌هاي فاقد آن هستند. علت اين موضوع احتمالا اين است كه اين تركيب داراي خواص تهاجمي خفيف است و پيوند بين مولكول‌هايي كه به دندان چسبيده‌اند را مي‌شكند.

جوش شيرين همچنين خواص ضدباكتري و ضدميكروبي دارد، كه مي‌تواند به از بين بردن باكتري‌‌هاي مضر كمك كند.

۵‌. دئودرانت (ضد عرق)

شايد تعجب برانگيز باشد، اما عرق انسان‌ها بو ندارد. عرق تنها زماني بو مي‌گيرد كه توسط باكتري‌هاي موجود در زير بغل تجزيه شود‌. اين باكتري‌ها عرق شما را تبديل به مواد زائد اسيدي مي‌كنند، كه همين مسئله باعث مي‌شود عرق بو بگيرد.

جوش شيرين بوي عرق را از طريق كمتر اسيدي كردن بوهاي نامطبوع، از بين مي‌برد‌. به اين منظور، كمي از اين تركيب را زير بغل‌تان بماليد.

۶.بهبود عملكرد ورزشي

جوش شيرين كه به عنوان سديم بي‌كربنات هم شناخته مي‌شود، يك مكمل معروف در ميان ورزشكاران است‌. بعضي از مطالعات نشان داده‌اند كه جوش شيرين مي‌‌تواند به شما كمك كند براي مدت زمان بيشتر، علمكرد بهتري داشته باشيد‌؛ به‌ويژه هنگام انجام ورزش‌هاي هوازي يا تمرينات با شدت بالا‌.

هنگام انجام ورزش‌هاي با شدت بالا، سلول‌هاي عضلات شما شروع به توليد اسيد لاكتيك مي‌كنند، كه اين مسئله علت احساس سوزش بدن هنگام ورزش كردن است. اسيد لاكتيك همچنين مي‌تواند با كاهش PH داخل سلول‌ها، سبب خسته شدن عضلات شود‌.

جوش شيرين PH زيادي دارد و خستگي را به تعويق ميندازد‌ و به شما اجازه مي‌دهد براي مدت زمان طولاني‌تر، عمكلرد ورزشي بهتري داشته باشيد‌.

يك مطالعه نشان داد كه افرادي كه جوش شيرين مصرف مي‌كردند، به طور ميانگين ۴.۵ دقيقه بيشتر از ساير افراد ورزش مي‌كردند. مطالعه‌ي ديگر به افراد توصيه مي‌كند كه يك تا دو ساعت قبل از ورزش، ۳۰۰ ميلي‌گرم از اين تركيب را در يك ليتر آب مخلوط كنند و بنوشند. يك مطالعه هم ادعا مي‌كند كه مصرف جوش شيرين سه ساعت قبل از ورزش، منجر به كمتر شدن ناراحتي معده و روده ‌مي‌شود.

۷. تسكين خارش پوست و آفتاب‌سوختگي

 

معمولا استفاده از جوش شيرين براي تسكين خارش پوست توصيه مي‌شود. قرار گرفتن در آب وان حمام كه حاوي مقداري جوش شيرين است، يك روش درماني رايج براي تسكين خارش ناشي از نيش حشرات و زنبور است.

علاوه بر اين، ممكن است به تسكين خارش ناشي از آفتاب‌سوختگي هم كمك كند. بعضي از افراد ادعا مي‌كنند كه مخلوط كردن جوش شيرين با ساير تركيبات، مانند نشاسته‌ي ذرت و جو دوسر، سبب دو چندان شدن اثربخشي آن مي‌شود.

جوش شيرين ممكن است به تسكين خارش ناشي از آفتاب‌سوختگي كمك كند. بعضي از افراد ادعا مي‌كنند كه مخلوط كردن اين ماده‌ي مفيد با ساير تركيبات، مانند نشاسته‌ي ذرت و جو دوسر، سبب دو چندان شدن اثربخشي آن مي‌شود.

براي درست كردن وان جوش شيرين، يك تا دو فنجان جوش شيرين را به آب ولرم وان اضافه كنيد. توجه كنيد كه حتما ناحيه‌ي مدنظر از بدن‌تان به طور كامل خيس شود. براي نواحي حساس‌تر، با جوش شيرين و كمي آب يك خمير غليظ درست كنيد و آن را روي ناحيه‌ي مدنظر قرار دهيد.

۸. كاهش پيشرفت بيماري‌هاي مزمن كليوي

افراد مبتلا به بيماري‌هاي مزمن كليوي (CKD)، به تدريج عملكرد كليه‌هاي خود را از دست مي‌دهند. كليه نقش بسيار مهمي در بدن دارد، چون به از بين بردن مواد زائد در بدن كمك مي‌كند. همچنين در تعادل مواد معدني مهم مانند پتاسيم، سديم و كلسيم مفيد است.

يك مطالعه نشان داد كه بيماران كليوي با مصرف مكمل‌هاي سديم بي‌كربنات، كاهش پيشرفت سريع بيماري خود را تجربه كردند. حتما قبل از مصرف اين تركيب با پزشك خود مشورت كنيد.

۹. كمك به اثربخشي بيشتر بعضي از فرآيندهاي درمان سرطان

سرطان، دومين علت مرگ‌ و مير در جهان است. بعضي از تحقيقات نشان داده‌اند كه جوش شيرين مي‌تواند به موثرتر واقع شدن داروهاي شيمي‌ درماني كمك كند.

در واقع جوش شيرين محيط را براي تومورها كمتر اسيدي مي‌كند، كه اين مسئله براي شيمي درماني مفيد است. با اين وجود، به تحقيقات انساني بيشتري در اين زمينه نياز است.

۱۰‌. خنثي كردن بوي يخچال

شايد براي شما هم پيش آمده كه درب يخچال را باز كرده‌ايد و يك بوي نامطبوع به مشام‌تان خورده است. اين بوي بد ممكن است ناشي از غذاهاي خراب شده باشد‌. اما با خارج كردن غذاها، بوي بد آن‌ها از يخچال نمي‌رود.

جوش شيرين مي‌تواند بوي بد يخچال را خنثي كند. به اين منظور، يك فنجان را پر از جوش شيرين كنيد و آن را پشت يخچال قرار دهيد تا بوي بد را از بين ببرد.

 

 

شورت لينك: https://b2n.ir/y67050

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.