تاثير بي خوابي بر ريزش مو

آلوپسي آندروژنيك يا طاسي با الگوي مردانه ، امري شايع بوده و دليل اصلي ريزش مو در آقايان محسوب مي شود. تقريبا 25 درصد آقايان از اين مشكل رنج مي برند و امري آزاردهنده است زيرا قبل از 21 سالگي موها شروع به ريزش مي كنند . ريزش مو و طاسي در زنان نيز رخ مي دهد و باعث ازبين رفتن عزت نفس آنان مي شود زيرا احساس مي كنند از جذابيت آنان كاسته شده است .

در تمام مطلب قبلي بخش بهداشت و سلامت در مورد درمان ريزش مو گفته شد كه راهكار اصلي براي درمان ريزش مو، تشخيص علت مشكل موجود مي باشد. تراپي مو، قرص ، درمان هاي ديگر و محصولات تجويزي اين مشكل را تنها به صورت سطحي برطرف مي كنند .

مشكل واقعي بسيار عميق تر است و شامل رژيم غذايي و تغيير در سبك زندگي مي شود . ريزش مو مشكلي ناراحت كننده و در عين حال رايج است كه اغلب درمان نخواهد شد .

يكي از دلايل اصلي ريزش مو ، كمبود خواب است كه اغلب كيفيت آن مورد غفلت قرار مي گيرد. استرس اختلالي بسياري جدي است كه جاي خود را به بي خوابي مي دهد و در صورت عدم درمان ممكن است مصيبت بار باشد . متخصصين برجسته پوست و مو ارتباط بين بي خوابي و ريزش مو را دريافته اند .

خواب براي بدن ضروري است  چراكه بدن انسان، خود را با الكتروليت شارژ مي كند و انرژي شبانه را تامين مي كند. اگر اين زمان كوتاه شود ، سيستم ايمني بدن بهم مي ريزد و بدن ضعف مي كند و در نتيجه قادر به جذب مواد مغذي لازم براي سلامت نخواهد بود . اين امر از دو مشكل ناشي مي شود. اولا سيستم ايمني بدن در برابر بيماري ها آسيب پذير مي شود . اين بيماري ها بدن را تضعيف كرده و مانع دفاع سيستم ايمني مي شوند .  ثانيا سيستم ايمني به دليل كمبود مواد مغذي، ضعيف مي شود در نتيجه ريشه مو نيز ضعيف شده و ريزش مو رخ مي دهد كه درصورت ادامه ، منجر به طاسي خواهد شد. از اين رو بين ريزش مو و بي خوابي ارتباطي قوي وجود دارد .

نتايج و اثرات سوء كمبود خواب روي زيبايي و سلامت موها

  • از دست دادن درخشندگي مو
  • از دست دادن حجم مو
  • موهايي پراكنده در سراسر پوست سر
  • دور شدن خط مو
  • فوليكول هاي نهفته مو

تنها راه غلبه بر اين مشكل، تغيير سبك زندگي مي باشد كه شامل يك رژيم غذايي مناسب و داشتن خوابي خوب است . پزشكان توصيه مي كنند حداقل 8 ساعت در شب بخوابيد تا از يك سبك زندگي سالم اطمينان حاصل كنيد زيرا براي پيشگيري از ريزش زودرس مو امري ضروري مي باشد .

نكاتي براي شما كه بر اثر بي خوابي موهايتان كم شده

الگوي خواب خود را تنظييم كنيد و سعي كنيد روزانه در يك ساعت مشخص بخوابيد و اين روال را دنبال كنيد. 

كاركردن در شب مي تواند باعث ريزش مو شود بنابراين مهم است كه زمان خواب خود را به حداكثر برسانيد و عادت هاي خوب خوابيدن داشته باشيد . زود خوابيدن ، خواب خوب را تضمين مي كند.

پيشگيري از حواس پرتي هنگام خواب و قبل از آن مهم است . قبل از خواب از تماشاي تلويزيون يا كار با لپ تاپ خودداري كنيد زيرا نور شديد باعث بي خوابي مي شود. همچنين گوش دادن به موسيقي با صداي بلند قبل از خواب و استعمال سيگار ، محرك بي خوابي محسوب مي شوند.

بالشت خود را عوض كنيد . بالشتي با رويه نخي باعث گره خوردن موهايتان شده و احتمال شكستگي آن ها را افزايش مي دهد. رويه ابريشمي انتخابي خوب مي باشد.

استرس را در زندگي روزمره خود كاهش دهيد زيرا باعث بي خوابي مي شود . با ترك سيگار و انجام يوگا استرس تان را كاهش دهيد .

شكستگي موهايتان را به حداقل برسانيد و از بستن آن ها به صورت دم اسبي و شانه زدن آن ها به سمت عقب خودداري كنيد زيرا باعث فشار اضافي بر روي موها مي شود .

 

 

شورت لينك: https://yun.ir/otggz9

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.